x
علائم روی تایر چه چیزی به ما می گویند؟
هیچ گونه شکی وجود ندارد یکی از المان‌های مهم یک خودروی مناسب انتخاب لاستیک صحیح برای آن است. نوع لاستیک ممکن است در اتوبان‌ها و جاده‌های شهری متفاوت باشد. یقیناً دوست داران خودرو فرق بین لاستیک زمستانی و تابستانی را متوجه می‌شوند ولی احتمال زیاد، خیلی از رانندگان از علائم روی لاستیک سر در نمی‌آورند. در ادامه به بررسی علائم و نشانه‌های روی لاستیک می‌پردازیم.

اول از همه، نام سازنده یا برند تایر معمولاً بزرگ‌ترین نشانه روی تایر است که در درست در وسط قرار دارد.
در مرحله بعدی اندازه تایر، سرعت مجاز و میزان بارگذاری روی آن است. مانند ZR 20 Extra load 40/295
نحوه کارکرد تایر از دیگر مشخصاتی است که روی لاستیک حک می‌کنند مانند Tubeless یا Radial بودن آن. تایرهای رادیال امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد چون صلبیت نسبتاً بالایی دارند و فرمان پذیری مناسبی در جاده‌های مختلف به خودرو می‌دهد. لاستیک های تیوب لس به ما می‌گوید که تایر ما نیازی به تیوب داخلی نمی‌باشد که این امکان باعث ایمنی بیشتر در سرعت‌های زیاد و عملکرد مناسب‌تر هنگام شتاب گیری و ترمز گیری می‌شود.

بیشترین بار مجاز و بیشترین فشار لاستیک معمولاً در لبه داخلی تایرها نوشته می‌شود. مانند kg1060max load، max inflation 330 kpa. آشکارا مشخص است این دو مشخصه با توجه به نوع تایر و ابعاد تایر با هم متمایز است.
ممکن است بر روی لاستیک خود DOT HWJM N5H8 ببینید که نشان دهنده سازمان حمل و نقل آمریکای شمالی است. اساساً این شماره‌ها به شما می‌گوید که این لاستیک در کدام شهر ساخته شده است.
علاوه بر علامت‌ها و شماره‌ها ممکن است نام کشوری که این لاستیک ساخته شده است مستقیماً بر روی آن حک شود. ممکن است یک سری هشداری‌های ایمنی نظیر دمای کار را بر روی آن حک کرده باشد.

حالا برمی گردیم به ابعاد تایر، هر کدام از اعداد در واقع از مشخصات تایر مانند پهنا، ارتفاع و سرعت دورانی می‌باشد. با توجه به شکل گروه سه رقمی شماره‌ها مانند 295 بیانگر پهنای تایر بر حسب میلی‌متر است. شماره دو رقمی بعدی مانند 40 نشانگر ارتفاع دیواره لاستیک است که معمولاً به صورت درصدی از پهنا نمایش می‌دهند، در اینجا یعنی 40 درصد 295 میلی‌متر که برابر 118 میلی‌متر است. حرف بعدی ZR است که معمولاً برای تایرهای با سرعت بالا استفاده می‌شود. Z یعنی شما مجاز خواهید بود که با سرعت بیشتر از 149 مایل بر ساعت (240 کیلومتر بر ساعت) حرکت کنید و R یعنی این لاستیک رادیال است. شماره دو رقمی آخری هم نمایانگر قطر رینگ می‌باشد.
باید اضافه شود که شما ممکن است در کنار شماره رو رقمی حرف‌های دیگر هم ببینید که بیانگربیشترین سرعت مجاز است.

M-130km/h
N- 140 km/h
P- 150 km/h
Q- 160km/h
R- 170 km/h
S- 180 km/h
T-190km/h
U- 200km/h
H-210 km/h
V- 240 km/h
W- 270 km/h
Y- 300 km/h

تشخيص زمان توليد لاستيك

تشخیص زمان تولید لاستیک به راحتی توسط خواندن شماره شناسایی تایر (Tire Identification Number) یا همان شماره سریال آن امکان پذیر است. بر خلاف شماره شناسایی وسایل نقلیه (VINs) و شماره سریال های استفاده شده بر روی بسیاری از کالاهای مصرفی دیگر که مشخص کننده یک آیتم خاص هستند، شماره شناسایی لاستیکها دسته ای از کدها هستند که حاوی اطلاعاتی درباره هفته و سال تولید لاستیک هستند.

طبق اداره ملی امنیت حمل و نقل بزرگراه ها NHTSA و وزارت ترابری ایالات متحده (DOT) شماره شناسایی لاستیک باید ترکیبی با مشخصات زیر باشد:
اول باید سه حرف 
DOT باشد، سپس به دنبال آن ده، یازده یا دوازده حرف و/ یا شماره هایی که مشخص کننده مکان  ساخت، سایز و کد سازنده لاستیک هستند به همراه هفته و سال ساخت لاستیک.

 

لاستیک های ساخته شده از سال 2000 به بعداز سال 2000 به بعد، هفته و تاریخ ساخت لاستیک توسط 4 رقم آخر شماره شناسایی تایر مشخص می شود بدین ترتیب که 2 رقم اول این 4 رقم نشان دهنده هفته و 2 رقم بعدی آن نمایانگر سال ساخت است.

نمونه ای از لاستیک ساخته شده بعد از سال 2000 با شماره شناسایی تایر دارای فرمت بندی فعلی:

 

 

1

 

 

 

 

در نمونه بالا:

DOT U2LL LMLR 5107

51   بدین معنی که لاستیک در هفته 51 ام سال ساخته شده است.

07   بدین معنی که لاستیک در سال 2007 سال ساخته شده است.

 

در حالیکه شماره شناسایی هر تایر باید بطور کامل روی دیواره یک طرف لاستیک درج شود، قوانین فعلی حکم می کند که سه حرف DOT و اولین ارقام شماره شناسایی لاستیک هم در طرف دیگر دیواره لاستیک درج شود. بنابراین امکان  دارد شماره شناسایی تایر به صورت ناقص رویت شود و مستلزم آن است که دیواره طرف دیگر لاستیک را ببینید تا شماره شناسایی کامل تایر را پیدا کنید. (مانند شکل زیر)

 

 

2

 

 

 

 

لاستیک های ساخته شده قبل از سال 2000

شماره شناسایی لاستیک هایی که قبل از سال 2000 تولید شده بودند بر پایه این تصور بود که تایرها بعد از ده سال دیگر مورد استفاده قرار نخواهند گرفت. درحالیکه باید همان اطلاعات لاستیک های امروزی روی این لاستیک ها نیز درج می شد، هفته و سال تولید لاستیک در سه رقم آخر درج شده بود. به طوری که دو رقم اول از این 3 رقم برای نشان دادن هفته ساخت و رقم سوم برای مشخص کردن سال ساخت بود.

نمونه ای از لاستیک ساخته شده قبل از سال 2000 با شماره شناسایی دارای فرمت بندی قدیم:

 

 

3

 

در نمونه بالا:

 

 

DOT EJ8J DFM 408

40  بدین معنی که لاستیک در هفته 40 ام سال ساخته شده است.

08  بدین معنی که لاستیک در هشتمین سال دهه مذکور ساخته شده است.

درحالیکه فرمت بندی شماره شناسایی لاستیک نمونه بالا مشخص می کند که تایر در سال 8 ام دهه ساخته شده، ولی شماره شناسایی جامعی وجود نداشت که نشان دهد لاستیک در کدام دهه ساخته شده است (ممکن است در لاستیک های ساخته شده در دهه 90، بعد از شماره شناسایی لاستیک مثلث کوچکی وجود داشته باشد که دهه را مشخص کند).

و در آخر، رسید خرید لاستیک را نزد خودتان نگه دارید. گارانتی اکثر سازندگان لاستیک به مدت چهار سال از تاریخ خرید یا به مدت پنج سال از هفته تولید لاستیکها اعتبار دارد. پس اگر شما لاستیکهای نویی بخرید که دقیقا دو سال پیش تولید شده باشد، تا زمانی که رسید خرید آنها را داشته باشید جمعا به مدت شش سال تحت پوشش گارانتی سازنده خواهند بود (چهار سال از تاریخ خرید). اگر رسید خرید را گم کنید، پوشش گارانتی لاستیکهای شما پس از پنج سال از هفته تولید تایر باطل می شود (در مثال بالا گارانتی شرکت سازنده فقط سه سال بعد از تاریخ خرید خاتمه می یابد).

 

 منبع خبر

 

dande6.com

 

 
 

    

بسم الله الرحمن ارحیم السلام علیک یا علی ابن موسی الرضابه سایت شرکت ماژین آزمایش باختر خوش آمدید

×